Välivuodet lukion jälkeen kasvattavat opiskeluintoa

Hyvät arvosanat lukiossa ennustavat hyvää menestystä myös yliopistossa. Lukion päättötodistuksen lisäksi myös opiskelijan iällä on merkitystä opintomenestykselle: vanhempana opintonsa aloittaneet saavuttavat parempia arvosanoja yliopistossa kuin suoraan lukiosta tulleet.

Tämä selviää Jyväskylän yliopiston tutkijoiden tekemästä kymmenen vuoden seurantatutkimuksesta. Tutkijat tarkastelivat, miten lukiomenestys selittää yliopisto-opinnoissa menestymistä ja opintojen etenemistä (Kasvatus 4/2018).

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Keskisuomalaisen sisällöt.

Tilaa 6 kk 5,90 €/kk Tilaa 2 kk 17 €/kk

• Tilaajana saat monipuolista luettavaa vuoden jokaisena päivänä. Tarkista paikalliset puheenaiheet ja lue kiinnostavimmat juttumme jatkuvasti päivittyvästä KSML.fi-verkkopalvelusta. Tee tilaus ja valitse juuri sinulle sopivin tapa lukea.