Numeroarviointi palaamassa laajemmin alakouluihin – jopa oppilaiden oikeusturva on uhannut vaarantua

Opetushallitus linjaa uusiksi perusopetuksen arvioinnin kriteerejä.

Opetushallituksen asiantuntijatyöryhmä linjaa parhaillaan uusiksi perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerejä. Samalla täsmennetään koko perusopetuksen arviointia. Tavoitteena on lisätä arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta.

Työryhmä laatii kriteerit arvosanoille 5, 7 ja 9. Niissä määritellään, mitä peruskoulunsa päättävän oppilaan on osattava kyseisen arvosanan saadakseen. Tällä hetkellä osaamistaso on määritelty vain arvosanalle 8.

Työryhmä pohtii myös numeroarvioinnin yhtenäistämistä ja aikaistamista valtakunnallisesti.

Opetushallituksen opetusneuvos Erja Vitikka sanoo, että uudesta opetussuunnitelmasta on tullut jatkuvasti palautetta. Viime syksynä toteutettuun kyselyyn vastasi noin 13 000 huoltajaa, opettajaa ja oppilasta, ja vastaukset olivat kriittisiä. Kaikki kaipaavat arviointiin läpinäkyvää kriteeristöä, ja suurin osa toivoo numeroarvioinnin alkavan jo kolmannelta luokalta. Tällä hetkellä opetuksen järjestäjät saavat itse päättää numeroarvioinnin alkavaksi 1.–7. luokka-asteilla.

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Keskisuomalaisen sisällöt.

Tilaa 6 kk 5,90 €/kk Tilaa 2 kk 17 €/kk

• Tilaajana saat monipuolista luettavaa vuoden jokaisena päivänä. Tarkista paikalliset puheenaiheet ja lue kiinnostavimmat juttumme jatkuvasti päivittyvästä KSML.fi-verkkopalvelusta. Tee tilaus ja valitse juuri sinulle sopivin tapa lukea.