Arvosanat ja oppilaiden osaaminen eivät vastaa toisiaan

Tutkimustulokset osoittavat puutteita nykyisessä arvioinnissa.

Jarno Paalasmaan (HS 4.11.) ja Eero Peltosen (13.11.) numeroarviointia koskevia mielipidekirjoituksia on syytä kommentoida tutkimuksen näkökulmasta.

Peltosen mukaan Opetushallituksen työ arvioinnin uudistamiseksi ei pohjaa tutkimustietoon. Olemme olleet mukana monissa arviointihankkeissa ja kirjoittaneet niistä raportteja sekä tieteellisiä artikkeleita. Perustana ovat olleet huolella testatut mittarit, valtakunnallisesti edustavat aineistot ja asiantunteva analysointi. Tulokset ovat selviä: arvosanat ja oppilaiden osaaminen eivät vastaa toisiaan, kuten pitäisi. Samalla osaamisella saa eri kouluissa erilaisia arvosanoja. Syynä ei ole opettajien arviointitaito, vaan kriteerien puute.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Mielipide