Pekka Kupari on huolissaan opettajien täydennyskoulutuksen hiipumisesta – "Tähän olisi saatava pikaisesti muutos"

Yksi puhelinsoitto antoi Kuparille alkuvauhdit lähes 38 vuoden työuralle yhdessä ja samassa tutkimuslaitoksessa.

Nykypäivänä tuskin on mahdollista tehdä yhdessä ja samassa tutkimuslaitoksessa sellaista työuraa, mikä 70 vuotta täyttävällä Pekka Kuparilla on takanaan. Hän työskenteli Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksessa (KTL) vähää vaille 38 vuotta.

– Kävin koko akateemisen uran läpi. Ensin olin amanuenssi, sitten tutkimusassistentti, tutkija, erikoistutkija ja lopuksi professori.

Työpaikkaa ei koskaan tarvinnut vaihtaa, sillä Kupari viihtyi, ja urakin eteni. Tutkija hänestä tuli yhden puhelun seurauksena.

– Menin armeijaan ”vanhana”, matematiikan yliopisto-opintojen jälkeen. Sieltä päästyäni tuttu professori, Raimo Konttinen, soitti, ja kertoi, että heillä olisi paikka auki. Otin sen vastaan.

Haluatko lukea koko jutun?

Tilaa digi ja pääset lukemaan kaikki Keskisuomalaisen sisällöt.

Tilaa 6 kk 5,90 €/kk Tilaa 2 kk 17 €/kk

• Tilaajana saat monipuolista luettavaa vuoden jokaisena päivänä. Tarkista paikalliset puheenaiheet ja lue kiinnostavimmat juttumme jatkuvasti päivittyvästä KSML.fi-verkkopalvelusta. Tee tilaus ja valitse juuri sinulle sopivin tapa lukea.