Lukutaito luodaan yhdessä

Kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus (PIRLS 2016)

D121.jpgKaisa Leino, Kari Nissinen, Eija Puhakka, Juhani Rautopuro

2017. 58 s. D121. Saatavilla vain verkosta (pdf).

Miten 4.-luokkalaiset suomalaislapset menestyvät kansainvälisessä lukutaitovertailussa? Kuinka he suhtautuvat lukemiseen? Mitkä tekijät vaikuttavat lasten lukutaitoon? Mikä on perheen ja koulun merkitys? Onko 4.-luokkalaisten lukutaidossa alueellisia eroja? Miten osaaminen ja asenteet ovat muuttuneet vuodesta 2011?

Näihin kysymyksiin vastataan PIRLS 2016 -tutkimuksen julkaisussa. Lasten kansainväliseen PIRLS-lukutaitotutkimukseen osallistui 50 maata tai aluetta. Suomesta tutkimuksessa oli mukana 151 koulua ja lähes 5 000 oppilasta. Kansainvälisen IEA-järjestön koordinoiman tutkimuksen toteutti Suomessa Koulutuksen tutkimuslaitos yhdessä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.

ISBN 978-951-39-7292-9 (pdf)
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7292-9

Julkaisuesite