Pelaa ja opi

Räätälöityjä verkkopelejä ammatilliseen oppimiseen

Birgitta Mannila, Raija Hämäläinen & Kimmo Oksanen (toim.)

2007. 88 s. Tilausnumero D086.

 

Julkaisun verkkoversio

Yhä useammalle ammatillisen koulutuksen oppijalle erilaiset virtuaaliset toiminta- ja peliympäristöt ovat keskeinen osa arkipäivää. Työelämässä puolestaan on asioita, joiden etukäteisharjoittelu on vaikeaa, kallista ja jopa vaarallista. Virtuaaliset peliympäristöt voivat tarjota ratkaisun tähän ongelmaan.

Tutkimukset osoittavat, että parhaimmillaan pelit voivat parantaa oppimisen laatua ja tehostaa toimintaa, luoda kiinnostavia oppimistilanteita, auttaa sitoutumaan tehtävien suorittamiseen, ohjata käyttäytymistä ja ongelmanratkaisua sekä edistää yhdessä toimimisen taitoja. Lisäksi virtuaalimaailmassa pelaamisen avulla voidaan havainnollistaa vaarallisia tai pitkäkestoisia tilanteita sekä auttaa hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia.

PedaGames-hankkeessa toteutettiin kolme erilaista 3D-oppimispeliä käytettäväksi ammatillisessa koulutuksessa. Tässä julkaisussa kuvataan toteutettuja pelejä ja niistä saatuja tutkimustuloksia. Lisäksi julkaisussa tarkastellaan myös laajemmin uusien teknologioiden käyttöä apuna ammatillisessa koulutuksessa. Julkaisu kannustaa ja rohkaisee opettajia käyttämään oppimispelejä opetuksen tukena. Jokaisen pelin yhteydessä on kuvattu niiden sisältöjen yhteys ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelmiin sekä näyttökokonaisuuksiin. Tämä helpottaa tuotettujen pelien kohdentamista osaksi omaa opetusta. Pelit tarjoavat uuden välineen opettajien "työkalupakkiin".

Julkaisu on saatavissa verkosta (linkki alla). Painettua versiota on saatavilla rajoitetusti maksutta (toimituskulut 5 e/kpl) Koulutuksen tutkimuslaitoksen asiakaspalvelusta, puh. (014) 260 3220, ktl-asiakaspalvelu@ktl.jyu.fi

 

ISBN 978-951-39-3088-2 (nid.)
ISBN 978-951-39-3191-9 (pdf )